Lekki czołg rozpoznawczy TK-3
TK-3.jpg

TK-3 powstał jako rozwinięcie tankietek TK-1 i TK-2 będących kopiami brytyjskiej tankietki Vickers Carden Loyd Mark VI. Prace projektowe nad tym czołgiem rozpoczęły się na początku 1931 roku a kierował nimi inż. Trzeciak, odpowiedzialny także za poprzednie modele. Prototyp TK-3 został przygotowany przez zakłady Ursus w maju 1931 roku i już 14 lipca został przyjęty na uzbrojenie Wojska Polskiego. Polskie przeróbki w konstrukcji wozu sprawiły że był dużo lepszy od protoplasty - komfort jazdy był nieporównywalnie większy, wzrósł zasięg i prędkość w terenie,a górny pancerz poprawiał bezpieczeństwo załogi. Do 1933 roku powstało około 300 egzemplarzy TK-3, które mimo że stopniowo zastępowane przez tankietki TKS wzięły udział w kampanii wrześniowej w ilości 156 sztuk. Na podwoziu TK-3 powstały pojazdy: TKW, TKD i TKF.

Napęd TK-3 stanowił silnik benzynowy typu Ford A o mocy 40 KM pozwalający na rozwijanie prędkości dochodzącej do 46 km/h. Tankietka uzbrojona była w pojedynczy karabin maszynowy wz. 25 z zapasem 1800 naboi. W roku 1937 podjęto próby przezbrojenia TK-3 w karabin maszynowy wz. 38FK kal. 20 mm. Próby wypadły pomyślnie i wg złożonego przed wojną zamówienia miało powstać 40 tak przezbrojonych czołgów TK-3 i 60 sztuk TKS, jednak ostatecznie zdążono przerobić jedynie 24 czołgi, w tym jeden TK-3. Wnętrze pojazdu składało się z jednej komory w której mieściło się dwóch członków załogi, nieosłonięty silnik, skrzynie z amunicją i 60-litrowy zbiornik paliwa. Wadą czołgu TK-3 było jego zawieszenie - mimo zastosowania stali manganowej w gąsienicach podzespoły układu jednego miały bardzo niską żywotność. Po prawej stronie wozu znajdował się uchwyt na karabin maszynowy umożliwiający ostrzał celów powietrznych. Cały czołg pokryty był pancerzem nitowanym o grubości dochodzącej do 8 mm co zapewniało ochronę przed pociskami karabinowymi i odłamkami ale nie chroniło przed bronią przeciwpancerną. Do wozu załoga dostawała się przez włazy górnej części pancerza, zamykane dwudzielnymi pokrywami. Budowano także gąsienicowe przyczepki do tankietek TK, służące do przewozu amunicji i sprzętu.

Silnik Ford A
Moc 40 KM
Długość 2,58 m
Szerokość 1,78 m
Wysokość 1,32m
Masa bojowa 2 430 kg
Prędkość maks. 48 km/h
Uzbrojenie karabin maszynowy wz. 25 z zapasem 1800 naboi
Załoga 2 osoby
1131903846_tk3_1[1].jpg
tk-3_2.jpg
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.